Friday, July 15, 2011

buang bayi

macam biasela, mulakan dgn Basmalah,
mudah2an ape yg aku nk tulis ni ade kesan pade aku..

semalam, 14 Julai 2011 bersamaan 14 Syaaban 1432H,
warga desa Sg. Mas dikejutkan dgn penemuan 
seorang bayi lelaki yg cukup sifat di hadapan rumah seorang penduduk di sini...
bayi tu masih lagi dalam keadaan ckup sifat..



aku pon terkejut bile dgr berite tu..
xsangke plak aku yg masalah sosial ni da terlalu berleluasa even di kwsn kmpg kecil..
aku pon x abis pikir tergamaknye mak bayi tu tgglkan bdk tu kt dpn uma org..
xsayang anak ke?
ade org yg Tuhan uji xdpt2 chya mata,
tp dorg, dpt anak, tggal merata2..
anak tu xbersalah pon..
knape bdk tu yg jadi mangsa atas kesalahan mak bpk dorg?
bkn Tuhan telah berfirman yg maksudnya lebih kurang begini

" dan janganlah kamu menghampiri zina"

sudah jelas yg Tuhan melarang kita melakukan perkara itu kerana banyak keburukannya..
tapi kenape masih ade lagi yang masih melakukannya..
mugkin kerana hatinya yg rapuh
jiwanye yg kosong,
jadi amatlah mudah syaitan ini mengisi kekosongan dan kerapuhan hati itu..

nila yg aku risau..
aku sendiri masih lgi ade 3 org adik pmpn yg msh belum kahwin..
(cmne nk kawin, abg2nye pon belom lgi)
aku ckup takot kalw2 mereka terjebak dlm mslh sosial ni..
kelak di akhirat, bapaku, abgku dan aku akan dipersoalkan atas tanggungjawab kami sbgai walinya..
minx2 dijauhkan keluarga aku dari perkara itu..

budaya kapel, pergaulan bebas seolah2 dah jadi perkara biasa di zaman ni..
remaja skrg klaw x kapel mcm xlengkap hidup..
aku akui, aku juga pernah berkapel sekali...
dan ternyata kapel itu hanya akan menjerumuskan aku ke lembah maksiat..
betapa rapuhnye iman ku dahulu.................

aku sentiasa berdoa, 
Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk aku menjaga keluarga ku..
peliharalah keluarga dari perkara2 yang boleh merosakkan akidah dan menjerumuskan kami ke lembah kehinaan...

aku bukanlah org yg baik, tetapi aku akan sentiasa berusaha utk menjadi org yang baik..
semoga hasratku ini menjadi kenyataan,,

aku juga menyeru pada semua remaja2 Islam..
1 ) jagalah aurat seperti yang ditetapkan dalam Islam
2) jagalah batas2 pergaulan antara lelaki dan perempuan
3) bagi perempuan jagalah kehormatan/maruah diri anda

akhir kata, kita berdoa bersama2 supaya perkara2 seperti ini tidak berlaku lagi pada masa akan datang.......

No comments:

Post a Comment