Saturday, June 4, 2011

--> KeMatiaN <--



macam biasela...
kite mulakan dengan bismillah..
semoga dipermudahkan segala urusan hari ini dan seterusnya...

macam biasela, aku mulekan hari ini seperti hari2 yg lain dgn bagun pagi dan solat...
lepas tu, dalam kol 8.40 a.m adik ku ajak pergi bank kt Bandar Penawar..
so, aku pon layan la adik aku ni.. anta sampai BP..
on the way nk balik tu, aku dpat panggilan dr kwn aku yg bgtaw aku ade kematian kt kampung aku ni..
dea ajak aku g gali kubur skali..
so aku pon bergegasla balik..
mandi2, tros pgi kubur..

smpai je kubur, aku tgk da ade beberape ank mude n org tue da tggu kt tpt tu..
mse tu aku terfikir, masih ade lagi anak2 mude skrg yg sggup melibatkan diri dengan perkara2 mcm ni..
aku bersyukur..
aku jadi pelik knape kerja2 gali kubur ni xmule lagi..
upe2nya, mereka tggu otai gali kubur paling senior kt tpt kitorg ni..
selama ni klaw ade kematian aku cume ziarah sehinggala penghabisan talkin kemudian balik..
tapi kali ni, aku ikot sekali kerja2 gali kubur ni..


perkara utama, sebelum gali kubur, ade beberape bacaan yg perlu dilakukan..
kate org2 tue, "nk bkak tanah"..
hanye otai2 yg da biase gali kubur je taw..

bende tu sebenarnye utk memudahkan kerja2 mengali kubur tu..
pastu aku pon gali la kubur tu..
upe2nye penat jgk gali kubur ni..
kami saling tukar2 pekerja,, klaw penat je ganti..
alhamdulillah mudah kerja kami,, tiade semut, atau ape sje hidupan dalam tanah tu..
akhirnye siap jgk..
org2 tue yg da biase wat kje tu ckp, kali ni paling cepat siap liang lahad..

lme pastu, jenazah pon sampai...
bile aku tgk jenazah tu diagkat,,,,
dimasukkan dalam liang lahad.

.
hati ni jadi terusik...
aku terpikir....
bile sampai mse aku nanti,,, ape akan dipermudahkan urusan aku nnti?
aku ini cume insan biase yang sentiase mellakukan khilaf....
tetapi aku sentiase berdoa supaya bile sampai mse aku dipanggil Tuhan nnti, segalanye dipermudahkan..
aku tengok dari mule smpai la jenazah ditanam..
sebak hati ini bile terpikir bagaimane bile aku yang berade di tempat jenazah itu..

abis je majlis pengebumian tu, maka semua org pon balik,,,
termasuklah aku..
dalam hati ini sentiasa mengharap, sentiase berdoa supaya bile tibe maseku nnti,,,
segalanye dipermudahkan..
moga2 juga keinsafan ini berterusan..
kerana aku juga insan yang memiliki hati yg rapuh..

Ya Allah.. Jadikanlah hamba mu ini insan yg memiliki hati yg kuat dan teguh..
Aminnn~~




No comments:

Post a Comment